Wyprzeda¿ magazynowa
10 marca 2023 Opinie, Wiedza

Design Thinking, czyli na czym polega sztuka projektowania

Design Thinking, sztuka projektowania

Jaki etap w prowadzeniu projektów personalizowanych ma najwiÄ™kszy wpÅ‚yw na ich sukces lub porażkÄ™? Jak wykorzystać dojrzałą metodykÄ™ rozpoznania potrzeb w drodze do wspólnego sukcesu?

Na czym polega „Design thinking”?

Najważniejszym czynnikiem w drodze do sukcesu projektu jest wÅ‚aÅ›ciwe przygotowanie do jego realizacji. Mówimy tu przede wszystkim o dokÅ‚adnym rozpoznaniu potrzeb, identyfikacji ograniczeÅ„, opracowaniu planu przeciwdziaÅ‚ania ryzykom projektowym, czy analizie opÅ‚acalnoÅ›ci przedsiÄ™wziÄ™cia. PodejÅ›cie do tworzenia rozwiÄ…zaÅ„ w oparciu o dogłębne zrozumieniu problemów i potrzeb użytkowników okreÅ›lane jest pojÄ™ciem Design Thinking.

Autorzy definiujÄ… podejÅ›cie Design Thinking wedÅ‚ug różnych kluczy, jednak u jego podstawy zawsze leżą nastÄ™pujÄ…ce zaÅ‚ożenia:

  • Empatia, czyli skoncentrowanie na odbiorcy rozwiÄ…zania poprzez głębokie rozpoznanie jego uÅ›wiadomionych i nieuÅ›wiadomionych potrzeb,
  • Zaangażowanie użytkownika w proces na poszczególnych etapach, kreatywna współpraca,
  • Otwartość na zmiany, prototypowanie i udoskonalanie rozwiÄ…zaÅ„ w oparciu o informacjÄ™ zwrotnÄ… od użytkownika.

NadrzÄ™dnym celem stosowania Design Thinking jest opracowanie rozwiÄ…zania optymalnie dostosowanego do rzeczywistych potrzeb.

Czy w przemyÅ›le jest miejsce dla Desing Thinking?

W przemyÅ›le wszystko jest podporzÄ…dkowane potrzebom produkcji, gdyż to produkcja stanowi podstawÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ci przemysÅ‚owej. Z tego powodu osoby odpowiedzialne za produkcjÄ™ unikajÄ… testowania nowych rozwiÄ…zaÅ„, stosujÄ…c jeÅ›li to możliwe sprawdzone standardy. Jest to podejÅ›cie wÅ‚aÅ›ciwe, pozwalajÄ…ce redukować ryzyka, zapewniajÄ…ce wyższÄ… przewidywalność procesów, a w efekcie stabilne wyniki produkcji. Mimo to dla utrzymania przewagi konkurencyjnej konieczne jest testowanie i wdrażanie rozwiÄ…zaÅ„ innowacyjnych. Z tego powodu coraz wiÄ™cej przedsiÄ™biorstw inwestuje w badania i rozwój, aby poprawić jakość swoich produktów, podnieść wydajność ich produkcji, czy wprowadzać na rynek nowe rozwiÄ…zania. WÅ‚aÅ›nie w tych obszarach kluczowe jest stosowanie podejÅ›cia Design Thinking.

Etapy Design Thinking


Faza empatii

1. Jaka jest właściwa perspektywa?

Empatyzacja jest jednym z najbardziej przewrotnych pojęć zwiÄ…zanych ze sztukÄ… projektowania. Pozwala bowiem spojrzeć na problem z wÅ‚aÅ›ciwej perspektywy, czyli perspektywy koÅ„cowego odbiorcy rozwiÄ…zania. Dlaczego poszukuje nowych rozwiÄ…zaÅ„? Jaka jest jego motywacja? Co jest dla niego najważniejsze, a co drugorzÄ™dne? Jak dotÄ…d radzi sobie z tym wyzwaniem? ZadajÄ…c sobie wÅ‚aÅ›ciwe pytania projektanci majÄ… szansÄ™ wyjść poza schemat swojego myÅ›lenia i skupić siÄ™ na użytkowniku. Co wyjÄ…tkowo istotne, perspektywa użytkownika pozwala na rozpoznanie nie tylko Å›wiadomych potrzeb, ale i tych nieuÅ›wiadomionych. Sukces projektu jest zawsze wspólny, ale na koÅ„cu to użytkownik zostanie z przygotowanym dla niego rozwiÄ…zaniem.


Definiowanie problemu

2. Jaki jest prawdziwy cel?

Faza empatii prowadzi do zebrania informacji i odpowiedzi na pytanie jaki jest prawdziwy cel projektu. Z perspektywy producenta maszyn może to być zaskakujÄ…ce, ale budowa urzÄ…dzenia nie jest zazwyczaj celem, a Å›rodkiem. Wczucie siÄ™ w rolÄ™ odbiorcy czÄ™sto pozwala zredefiniować problem, co miewa kluczowe znaczenie dla sukcesu projektu. Czy pierwotnie okreÅ›lony cel projektu jest zgodny z rzeczywistÄ… potrzebÄ…? A może istnieje drugie dno? Stosowanie Design Thinking pozwala na odkrycie prawdziwego celu i bardziej optymalne rozwiÄ…zanie.


Tworzenie koncepcji

3. Jak ten cel zrealizować?

Dopiero teraz jest wÅ‚aÅ›ciwy moment na poszukiwanie rozwiÄ…zaÅ„. Faza generowania pomysłów wymaga dużego doÅ›wiadczenia, interdyscyplinarnego zespoÅ‚u i dużych pokÅ‚adów kreatywnoÅ›ci. Przydaje siÄ™ tu prawidÅ‚owa metodyka prowadzenia burzy mózgów – na tym etapie nie ma zÅ‚ych pomysłów, co pozwala na wyjÅ›cie poza schematy myÅ›lenia i czÄ™sto prowadzi do nieoczywistych rozwiÄ…zaÅ„. Wynikiem fazy kreatywnej powinna być wiodÄ…ca koncepcja, lub zbiór koncepcji wymagajÄ…cych przetestowania.


Prototypowanie

4. Jak ważne jest dotknięcie problemu?

Nieodzownym etapem w sztuce projektowania jest budowa prototypu. Wyobraźnia przestrzenna i myÅ›lenie sekwencyjne to cechy podstawowe dla wszystkich specjalistów w przemyÅ›le, zarówno integratorów, jak i odbiorców rozwiÄ…zaÅ„, jednak dopiero odpowiednia wizualizacja rozwiÄ…zania pozwala na dostrzeżenie wielu niuansów. Prototyp – najlepiej fizyczny, ale coraz częściej zasadne jest stosowanie symulacji czy cyfrowego bliźniaka – pozwala spojrzeć na rozwiÄ…zanie, dotknąć go, zamiast tylko go sobie wyobrażać. To najlepszy model pozwalajÄ…cy na udoskonalenie rozwiÄ…zania przy minimalizowaniu kosztów i ryzyk projektowych.


Testowanie

5. Czy wybraliÅ›my najlepszy sposób?

Po opracowaniu prototypu przychodzi czas na przetestowanie go. Testy powinny być prowadzone w Å›rodowisku zbliżonym do docelowego. Ważne, żeby faza ta prowadziÅ‚a do jednoznacznych odpowiedzi. Czy zaproponowane rozwiÄ…zania sÄ… skuteczne i adekwatne do potrzeb użytkownika? Czy pozwalajÄ… na osiÄ…gniÄ™cie zaÅ‚ożonych parametrów jakoÅ›ci, wydajnoÅ›ci, powtarzalnoÅ›ci? Czy opracowane rozwiÄ…zanie jest optymalne, a może testy pozwoliÅ‚y nam wskazać obszary które można poprawić? Proces prototypowania i testowania można powtarzać aż do osiÄ…gniÄ™cia zaÅ‚ożonego (lub zredefiniowanego) celu.


Jak stosowanie „Design Thinking” pomaga w odniesieniu sukcesu?

IstotÄ… Design Thinking jest dojrzaÅ‚y model wprowadzania innowacji. DoÅ›wiadczone organizacje coraz częściej preferujÄ… model pracy koncepcyjnej, inwestujÄ…c uÅ‚amek wartoÅ›ci projektu w celu weryfikacji jego zaÅ‚ożeÅ„ i wÅ‚aÅ›ciwego przygotowania siÄ™ do jego realizacji. Taki model przynosi korzyÅ›ci zarówno dla odbiorcy rozwiÄ…zania (lepsze dostosowanie rozwiÄ…zania do potrzeb, Å›wiadomość ograniczeÅ„, dokÅ‚adniej obliczony budżet), jak i wykonawcy (lepsze zarzÄ…dzanie ryzykami projektowymi, zwiÄ™kszenie kreatywnoÅ›ci i innowacyjnoÅ›ci, możliwość nawiÄ…zania dojrzalszej relacji z odbiorcÄ…).

Sprawdź jak wykorzystujemy filozofiÄ™ Design Thinking w ramach pracy koncepcyjnej i studiów wykonalnoÅ›ci.

Polecamy również

11 czerwca 2025

SMART PARK

Z dumÄ… ogÅ‚aszamy zakoÅ„czenie naszej najnowszej, strategicznej inwestycji – SMART PARK, którÄ… rozpoczÄ™liÅ›my w II kwartale ubiegÅ‚ego roku. To nowoczesny obiekt o powierzchni 900 m², który stanowi odpowiedź na dynamiczny rozwój naszej firmy i rosnÄ…ce potrzeby rynku automatyki przemysÅ‚owej. Zlokalizowany tuż obok naszej głównej siedziby w Olsztynie przy ul. WÅ‚adysÅ‚awa TryliÅ„skiego 3, SMART PARK jest dowodem naszego zaangażowania w innowacje, rozwój i tworzenie najlepszych warunków do pracy dla naszych specjalistów.

Czytaj więcej
4 czerwca 2025

Porównanie Robotów PrzemysÅ‚owych i Cobotów

W Å›wiecie automatyzacji przemysÅ‚owej coraz częściej sÅ‚yszymy o dwóch głównych typach robotów: tradycyjnych robotach przemysÅ‚owych oraz cobotach. Choć oba rozwiÄ…zania majÄ… na celu optymalizacjÄ™ procesów produkcyjnych, ich porównanie ujawnia fundamentalne różnice w konstrukcji, bezpieczeÅ„stwie, programowaniu i zastosowaniach.

Czytaj więcej