Design Thinking, czyli na czym polega sztuka projektowania
Jaki etap w prowadzeniu projektów personalizowanych ma największy wpływ na ich sukces lub porażkę? Jak wykorzystać dojrzałą metodykę rozpoznania potrzeb w drodze do wspólnego sukcesu?
Na czym polega „Design thinking”?
Najważniejszym czynnikiem w drodze do sukcesu projektu jest właściwe przygotowanie do jego realizacji. Mówimy tu przede wszystkim o dokładnym rozpoznaniu potrzeb, identyfikacji ograniczeń, opracowaniu planu przeciwdziałania ryzykom projektowym, czy analizie opłacalności przedsięwzięcia. Podejście do tworzenia rozwiązań w oparciu o dogłębne zrozumieniu problemów i potrzeb użytkowników określane jest pojęciem Design Thinking.
Autorzy definiują podejście Design Thinking według różnych kluczy, jednak u jego podstawy zawsze leżą następujące założenia:
- Empatia, czyli skoncentrowanie na odbiorcy rozwiązania poprzez głębokie rozpoznanie jego uświadomionych i nieuświadomionych potrzeb,
- Zaangażowanie użytkownika w proces na poszczególnych etapach, kreatywna współpraca,
- Otwartość na zmiany, prototypowanie i udoskonalanie rozwiązań w oparciu o informację zwrotną od użytkownika.
Nadrzędnym celem stosowania Design Thinking jest opracowanie rozwiązania optymalnie dostosowanego do rzeczywistych potrzeb.
Czy w przemyśle jest miejsce dla Desing Thinking?
W przemyśle wszystko jest podporządkowane potrzebom produkcji, gdyż to produkcja stanowi podstawę działalności przemysłowej. Z tego powodu osoby odpowiedzialne za produkcję unikają testowania nowych rozwiązań, stosując jeśli to możliwe sprawdzone standardy. Jest to podejście właściwe, pozwalające redukować ryzyka, zapewniające wyższą przewidywalność procesów, a w efekcie stabilne wyniki produkcji. Mimo to dla utrzymania przewagi konkurencyjnej konieczne jest testowanie i wdrażanie rozwiązań innowacyjnych. Z tego powodu coraz więcej przedsiębiorstw inwestuje w badania i rozwój, aby poprawić jakość swoich produktów, podnieść wydajność ich produkcji, czy wprowadzać na rynek nowe rozwiązania. Właśnie w tych obszarach kluczowe jest stosowanie podejścia Design Thinking.
Etapy Design Thinking
Faza empatii
1. Jaka jest właściwa perspektywa?
Empatyzacja jest jednym z najbardziej przewrotnych pojęć związanych ze sztuką projektowania. Pozwala bowiem spojrzeć na problem z właściwej perspektywy, czyli perspektywy końcowego odbiorcy rozwiązania. Dlaczego poszukuje nowych rozwiązań? Jaka jest jego motywacja? Co jest dla niego najważniejsze, a co drugorzędne? Jak dotąd radzi sobie z tym wyzwaniem? Zadając sobie właściwe pytania projektanci mają szansę wyjść poza schemat swojego myślenia i skupić się na użytkowniku. Co wyjątkowo istotne, perspektywa użytkownika pozwala na rozpoznanie nie tylko świadomych potrzeb, ale i tych nieuświadomionych. Sukces projektu jest zawsze wspólny, ale na końcu to użytkownik zostanie z przygotowanym dla niego rozwiązaniem.
Definiowanie problemu
2. Jaki jest prawdziwy cel?
Faza empatii prowadzi do zebrania informacji i odpowiedzi na pytanie jaki jest prawdziwy cel projektu. Z perspektywy producenta maszyn może to być zaskakujące, ale budowa urządzenia nie jest zazwyczaj celem, a środkiem. Wczucie się w rolę odbiorcy często pozwala zredefiniować problem, co miewa kluczowe znaczenie dla sukcesu projektu. Czy pierwotnie określony cel projektu jest zgodny z rzeczywistą potrzebą? A może istnieje drugie dno? Stosowanie Design Thinking pozwala na odkrycie prawdziwego celu i bardziej optymalne rozwiązanie.
Tworzenie koncepcji
3. Jak ten cel zrealizować?
Dopiero teraz jest wÅ‚aÅ›ciwy moment na poszukiwanie rozwiÄ…zaÅ„. Faza generowania pomysłów wymaga dużego doÅ›wiadczenia, interdyscyplinarnego zespoÅ‚u i dużych pokÅ‚adów kreatywnoÅ›ci. Przydaje siÄ™ tu prawidÅ‚owa metodyka prowadzenia burzy mózgów – na tym etapie nie ma zÅ‚ych pomysłów, co pozwala na wyjÅ›cie poza schematy myÅ›lenia i czÄ™sto prowadzi do nieoczywistych rozwiÄ…zaÅ„. Wynikiem fazy kreatywnej powinna być wiodÄ…ca koncepcja, lub zbiór koncepcji wymagajÄ…cych przetestowania.
Prototypowanie
4. Jak ważne jest dotknięcie problemu?
Nieodzownym etapem w sztuce projektowania jest budowa prototypu. Wyobraźnia przestrzenna i myÅ›lenie sekwencyjne to cechy podstawowe dla wszystkich specjalistów w przemyÅ›le, zarówno integratorów, jak i odbiorców rozwiÄ…zaÅ„, jednak dopiero odpowiednia wizualizacja rozwiÄ…zania pozwala na dostrzeżenie wielu niuansów. Prototyp – najlepiej fizyczny, ale coraz częściej zasadne jest stosowanie symulacji czy cyfrowego bliźniaka – pozwala spojrzeć na rozwiÄ…zanie, dotknąć go, zamiast tylko go sobie wyobrażać. To najlepszy model pozwalajÄ…cy na udoskonalenie rozwiÄ…zania przy minimalizowaniu kosztów i ryzyk projektowych.
Testowanie
5. Czy wybraliśmy najlepszy sposób?
Po opracowaniu prototypu przychodzi czas na przetestowanie go. Testy powinny być prowadzone w środowisku zbliżonym do docelowego. Ważne, żeby faza ta prowadziła do jednoznacznych odpowiedzi. Czy zaproponowane rozwiązania są skuteczne i adekwatne do potrzeb użytkownika? Czy pozwalają na osiągnięcie założonych parametrów jakości, wydajności, powtarzalności? Czy opracowane rozwiązanie jest optymalne, a może testy pozwoliły nam wskazać obszary które można poprawić? Proces prototypowania i testowania można powtarzać aż do osiągnięcia założonego (lub zredefiniowanego) celu.
Jak stosowanie „Design Thinking” pomaga w odniesieniu sukcesu?
Istotą Design Thinking jest dojrzały model wprowadzania innowacji. Doświadczone organizacje coraz częściej preferują model pracy koncepcyjnej, inwestując ułamek wartości projektu w celu weryfikacji jego założeń i właściwego przygotowania się do jego realizacji. Taki model przynosi korzyści zarówno dla odbiorcy rozwiązania (lepsze dostosowanie rozwiązania do potrzeb, świadomość ograniczeń, dokładniej obliczony budżet), jak i wykonawcy (lepsze zarządzanie ryzykami projektowymi, zwiększenie kreatywności i innowacyjności, możliwość nawiązania dojrzalszej relacji z odbiorcą).
Sprawdź jak wykorzystujemy filozofię Design Thinking w ramach pracy koncepcyjnej i studiów wykonalności.
Polecamy również
SMART PARK
Z dumą ogłaszamy zakończenie naszej najnowszej, strategicznej inwestycji – SMART PARK, którą rozpoczęliśmy w II kwartale ubiegłego roku. To nowoczesny obiekt o powierzchni 900 m², który stanowi odpowiedź na dynamiczny rozwój naszej firmy i rosnące potrzeby rynku automatyki przemysłowej. Zlokalizowany tuż obok naszej głównej siedziby w Olsztynie przy ul. Władysława Trylińskiego 3, SMART PARK jest dowodem naszego zaangażowania w innowacje, rozwój i tworzenie najlepszych warunków do pracy dla naszych specjalistów.
Czytaj więcejPorównanie Robotów Przemysłowych i Cobotów
W świecie automatyzacji przemysłowej coraz częściej słyszymy o dwóch głównych typach robotów: tradycyjnych robotach przemysłowych oraz cobotach. Choć oba rozwiązania mają na celu optymalizację procesów produkcyjnych, ich porównanie ujawnia fundamentalne różnice w konstrukcji, bezpieczeństwie, programowaniu i zastosowaniach.
Czytaj więcej